Träningstips – passet man kan köra vart man än befinner sig


Ni är många som frågat om lite träningstips såhär på sommaren. Själv har jag försökt hålla igång så mycket som möjligt på semestern då jag vetat om att en månads jobbrace skulle komma i slutet av sommaren. Och som jag är mitt i nu. Då gäller det att ha fått upp både fart och vana för utmaningarna med sömn och kost är redan stora och det man kan styra själv är ju träningsdosen. 

Har prioriterat uteträning denna sommar. I Nederländerna fanns inget gym i närheten så långt ögat nådde så där fanns inget val och i och med att jag visste om att så skulle vara fallet så är det lika bra att vänja kroppen och hjärnan med att träna utan hjälpmedel. 
Det ultimata har varit att springa två dagar och på den tredje köra ett styrkepass med konditionsinslag. Då mår iaf min kropp som

bäst. 
Löpningen har jag kört före frukost minst 30 min. På Kreta var utmaningen värmen så då kändes det som att springa i en bastu. Jobbigt men samtidigt gillar jag att svettas sådär urmycket som man bara gör vid hög luftfuktighet. 


Mitt styrkepass har jag kört i tabataform. Dvs intervaller på 20 sek, vila 10 sek och kör allt 8 gånger. Det betyder att man kör varje övning i ca 4 min. 

Försöker byta övning på kortast möjliga tid för att behålla puls genom hela passet.
Denna ordning har jag kört. 

  • Djupa Benböj
  • Armhävningar (har varierat varannan intervall smala, varannan breda) 
  • Upphopp (här får man upp pulsen rejält
  • Sit ups – hela vägen upp med hög hastighet för att behålla puls
  • Rygglyft (rejäla med ordentligt lyft)
  • Burpees (no comments) 

Här har ni 24 minuter ren träning. Går att utföra vart man än är. På hotellrum, gräsmatta, strand, terass. 
Lycka till! Och berätta gärna hur det går. 

OBS – har ni en nyfiken tvååring som tassar runt benen så har ni också en extra vikt nära till hands:)


/ Anna – just nu på permission från Nederländerna. Tillbaka i morgon. 

Läs om vår kommentarspolicy